Milenyumun başında tüketici ile tanıştırılan ilk nesil X-Trail adeta bir kutu şeklindeydi. Yıllar yılı kovalarken 3. nesil X-Trail ise daha yumuşatılmış, yuvarlak hatlara sahip olarak karşımıza çıkmıştı. Nissan mühendisleri, bu X-Trail modelinde ise 3. neslin hatlarına sahip çıkarken ilk neslin keskinliğini de üzerine ekleyip ortaya bu harika otomobili çıkartmış.
Otomobile tam karşıdan bakıldığında sizi karşılayan dev ızgara, aracın boyutları hakkında kullanıcıya bilgi veriyor.
Otomobilin önünde sizleri çamurluğa doğru uzanan farlar karşılarken yeni nesil Nissan yüzü sizi selamlıyor. İki parçada tasarlanan farların hemen altından aracın yanına doğru uzanan ızgaralar bu koca otomobilin aerodinamisini desteklerken; aracın kaslı yapısına da katkıda bulunmuş. En altta her iki yanda bulunan minik sis farları ise bu büyüklükteki bir otomobil için tatlı bir son dokunuş olmuş.
Otomobillin yandan görünüşüne baktığımızda 19 inç boyutunda jantlara 235 55 R19 Hankook marka Ventus s1 evo3 suv lastikler eşlik etmekte. Jantlara biraz daha yakından baktığımızda ise delikli fren diskleri görüyoruz. Bu delikler hem frenlerin soğumasını sağlarken hem de bakanların da içini gıdıklayan bir görüntü oluşturmakta. Bir bütün olarak yan cam genişliği arkaya doğru incelirken otomobilin hem hareket halinde hem de durur pozisyonlarda daha sportif görünmesini sağlamış. Her an ileriye atılacak atiklikte olduğunu profilden bakanlara gösteren bu kaslı yan hat, otomobilin arkasından uzanan kırmızı far çizgisinden gelen bir omuz ile tamamlanmış.
Arka tarafta farlara dikkatli baktığımızda bir önceki nesle selam çakan ama yeni jenerasyon eliyle yoğrulmuş ve keskinleştirilmiş stoplar “ben Nissan mühendislerinin elinden çıktım” diye bağırıyor. Alışık olduğumuz marka model konumlandırılmanın aksine, yeni otomobillerde olduğu gibi Nissan da, model ismini ortaya alırken sağ ve sol tarafa bakanları meraklandıran e-4orce ve e-POWER logolarını yerleştirmiş. Elektrikli bagaj kapağı kumandadan, kapaktan ve sürücü mahalinden açılabilirken, kapanış esnasında güvenlik donanımı olarak olası bir sıkışma fark ederse kapatmayı durdurup güvenilir bir açıda sizi beklemekte.
Benzinli motor, jeneratör görevi görüyor
Kaput altına baktığımızda, yeni bir motor teknolojisi bizi bekliyor. Evet bu otomobilin hem bir yakıt deposu var hem de turbo beslemeli 3 silindirli 1500cc bir Atkinson çevrime sahip benzinli motoru. Hatta ve hatta bu otomobilde bulunan elektrik motoruna ek olarak bir de küçük pil bulunmakta. Yeni bir teknoloji olan e-POWER motor teknolojisinde benzinli motor bir jeneratör görevi görmekte. 163 beygir gücündeki bu motora ek olarak arka aks üzerinde bulunan 100 beygir gücünde bulunan elektrik motoru da eşlik etmekte. Toplamda 213 beygir gücündeki bu motor kombinasyonunda üretilen güç tekerlere direkt olarak aktarılmakta. Değişken sıkıştırma oranına sahip bu motor, yük altında kalma durumuna göre sıkıştırma oranını 8:1’e geçirip tam gaz gitmeye olanak tanırken; sakin bir sürüş esnasında şehir içinde süzülürken sıkıştırma oranını 14:1’e alıp sürücüsüne yakıt tasarufu konusunda elinden geldiği kadar yardımcı oluyor.
Silecek ve farları otomatiğe alın, rahat edin !
Sürücü mahaline geçtiğinizde sizi derli toplu bir konsol, direksiyon ve iki adet kocaman ekran karşılıyor. Hızlı bir şekilde elektrikli koltukta pozisyonunuzu ayarlarken elimizin içgüdüsel olarak tuşların yerini bulabilidiğini fark etmekteyiz. Direksiyondaki tuşların kalitesi premium olarak sizi tatmin ederken tuş konumlandırılması bir kez göz atınca akılda kalıcı bir şekilde yerleştirilmiş. 12.3” boyutunda bulunan dijital gösterge panelinde hem geleneksel hem de çağdaş gösterge modları seçilebilmekte. Her iki modda da ekstra bilgi ekranı o an otomobilde neler olup bittiğini sürücüye anlık olarak aktarmakta. Test süresi boyunca hem yağmur hem de far kumandalarını otomatik konumuna alıp bir kez daha dokunmamak bu sensörlerin ne kadar güzel şekilde çalıştığı hakkında bilgi vermekte. Özellikle geçiş mevsiminde bulunduğumuz şu günlerde aniden bastıran sağanak yağışlarda yağmur sensörü oldukça kararlı bir şekilde çalışarak sürücünün odağının yol dışında başka bir yere kaymasını önlemekte.
Otomobilde her iki ön koltuk da hafızalı ve elektrikli olarak sizlere gelirken, birden fazla sürücünün olduğu bir evde kullanım kolaylığı konusunda ailelerin yüzünü güldürmekte.
12.3” boyutundaki multimedya ekranına hem kablosuz Apple CarPlay hem de kablolu Andorid Auto ile bağlanıp, telefonunuzun bağlantısını kurmak saniyeler alıyor. Bağlantı kalitesi ve tutarlılığı ise her iki sistemde de kusursuz kalitede.
Bu araçla, kaza yapmanız çok zor
Birçok sensörle donatılmış bu otomobil, sizleri olası kazalardan elinden geldiği kadar korurken hem yaklaşma hem frenleme hem de şeritte durma konusunda sürücüsünü çok güzel bir şekilde desteklemekte. Şeridin ortasına otomobili konumlama, şerit takibi, öndeki araca olduğundan hızlı yaklaşma ve duramama gibi konularda küçük dikkatsizliklerin neredeyse tamamının önüne geçmeyi başarmış olan Nissan mühendisleri, otomobili kullanan sürücülerin morallerini en üst düzeyde tutmaya söz vermiş gibi.
Teknoloji gelişirken araçlara daha fazla entegre edilen dokunmatik ekranlardan fazla hoşlanmayan biri olarak Nissan’ı hem multimedya ekranın altındaki hem de multimedya ekranının hemen altında bulunan fiziki klima tuş takımlarından vazgeçmedikleri için kutlarım. Yoldan gözünü ayırmadan, elle dokunarak klimayı istediğiniz şekilde ayarlamanın vermiş olduğu güveni hala kullanıcısına yansıtan Nissan, bu bölgede kullandığı fiziki tuşların doku hissiyatında da bir ucuzluğa kaçmadan premium kalitede malzeme kullanmış.
3 bölge dijital klimayı kontrol ederken, birden fazla isteği bulunan aileler oldukça tatmin olacak. Klima ünitesinin hemen altında bulunan ve günümüzün bir değişmezi olan kablosuz şarj pedi ise stabil bir şekilde anında çalışarak gönülleri çelmekte. Orta konsolda bulunan fırçalanmış alüminyum malzeme lüks dururken, vites ve bardaklık konumlandırmaları konsolun ferah olmasını sağlamış. Orta konsolda bulunan bardak tutucular, normalden daha geniş olan Amerikan standartlarına uygun olarak tasarlanmış, bu yüzden düşündüğünüzden daha büyük şişeleri ve termoslarınızı rahatlıkla yerleştirebiliyorsunuz. Vitesin hemen önünde bulunan iki küçük tuş sayesinde elektrikli araç modu ve e-Pedal kolayca seçilebilirken, bardaklıkların hemen arkasında çevrilebilen tuşla ise aracın sürüş modları arasında kolaylıkla geçiş yapabiliyorsunuz. Orta konsolun hemen altında bulunan büyük göze ise çantanızı rahatlıkla sığdırabiliyorsunuz. Saklama gözü konusunda bonkör davranan Nissan X-Trail kol dayamanın içine ise görenleri tatmin edecek, kelebek şeklinde açılabilen bir saklama gözü daha sıkıştırmış.
90 derece açılan arka kapılar, sorunsuz biniş sunuyor
Çift renkli kapı döşemeleri, elinizin değdiği her yerde hissedilen yumuşak malzemeler, ön kapı içi gözlere sıkıştırdığınız 4 ader 0,5 litrelik su şişeleriniz, ısıtmalı ön koltuklar ile bereber ön koltuklarda oturan kişilerin rahatını düşünen Nissan günümüzde bir karamaşa haline dönen Type-B, Type-C USB çıkışları konusunda bir taraf seçmeyip her ikisinden de birer tane koyarak tüm kullanıcıları düşünmüş.
Arka yaşam alanına geçerken çocuklu aileler için bir dert olan arka kapı açılma açısının sınırlarını zorlayan X-Trail neredeyse 90 derece olarak açılan arka kapıları sayesinde otomobile binme ve inme konusunda her yaştan insanın gönlünü çalmış durumda. Özellikle puset yerleştirme konusunda yeni X-Trail ailelerin bir derdini ortadan kaldırmış. Arka yaşam alanında ilk dikkati çeken şeyin orta konsoldan gelen klima menfezlerinin altında bulunan bağımsız klima kontrol ünitesi ve yine ön taraftaki gibi bulunan birer Type-B Type-C USB çıkışının olduğunu söyleyebiliriz.
Isıtmalı arka koltukların da tuşlarını bu alana yerleştiren Nissan özellikle daha fazla alan isteyen kullanıcılar için diz mesafesini ayarlamaya çalışan raylara arka koltukları oturtmuş. Arka kapı içi gözlere çok rahatlıkla 1,5 litrelik su şişeleri sığabilirken, ortadan açılan kol dayama ünitesine de rahatlıkla şişelerinizi koyabilir, bu boşluktan direkt olarak bagaja ulaşabilirsiniz. Arkada seyahet edenler için düşünülmüş bir diğer güzellik ise arka cam perdelerinin boyutları, sizi ve çocuğunuzu rahatsız etmeyecek güzellikte olan bu perdeler çok kolay kullanılmakta.
Kullandığımız 7 kişilİk versiyonda 3. sırada açılabilen koltukları ayarladığımızda 1,70 m boyuna sahip yetişkinler rahatlıkla seyahat edebilir. 3. sıra koltuklarda oturanlar için düşünülmüş olan bardaklık ve eşya koyma gözleri araçta seyahat eden 6. ve 7. kişinin de sadece koltuk konularak düşünülmediğini ön plana çıkartıyor.
5 kişilik pozisyonda 485 litre bagaja sahip olan X-Trail tüm koltuklar kapatıldığında 1298 litre kapasiteye ulaşabilirken bu bagaj kapasitelerinin e-POWER modeli için olduğun söylemeliyiz. Geleneksel motor versiyonunda ise otomobilin bagaj kapasitesi ise 585 litre ile 1424 litre arasında değişmekte.
2 tonluk devin sürüş keyfi
Sürüşe geçerken bu otomobilin D sınıfı bir SUV olduğunu ve neredeyse 2 ton ağırlığı olduğunu unutun. Geleneksel otomobillerden farklı olarak bir şanzıman sistemine sahip olmayan bu otomobilin elektrik motorlarından üretilen güç direkt olarak tekerlere aktarılmakta. 0 dan 100 km hıza çıkışı sadece 7 saniyede olurken, elektrik kararlığında hızlanma hem sürücünün hem de yolcuların yüzlerini gülümsetmekte. 213 beygir motoru sayesinde 188 km son hıza sahip bu devi otoban hız sınırlarının içinde kullandığımız her an elektrik motorlarının tahrik gücünü ayağımızın altında hissettik.
Menzil derdiniz yok!
Tüketim çoğu sürücünün bir numaralı merak konusudur. Menzil derdinizin olmadığı bir elektrikli otomobil kullanmaktasınız. Herhangi bir benzin istasyonuna gidip jeneratörünüzün benzinini 1-2 dakika içinde doldurabilirsiniz. Kişisel kullanımımızda, İstanbul’da şehir içinde klima açık bir halde 6 litre değerlerini görürken, şehir dışı Ankara İstanbul yolunda yağmurlu bir günde otoban hız sınırlarının tamamını kullanarak ve çok az mola vererek 7 litre ortalama ile yolculuğumuzu tamamlamak bizim kişisel verilerimiz. Dikkatli bir biçimde ya da daha uygun kullanımda bu rakamları düşürmek çok kolay olacaktır. 2 tona yakın ağırlığı, gerçek bir D sınıfı SUV olarak düşünülürse, şanzıman konusunda geleneksel otomobiller dışında ürettiği gücü direkt olarak tekerlere aktarması, pili doldurma derdi olamadan bu sınıfta rakip geleneksel otomobil tüketimleri de göz önüne alındığında bu tüketim değerleri bize uygun geldi.
1.5 porsiyon eleştiri
Otomobil ile alakalı sadece 1,5 eleştirim olacak ilki torpido gözünün amortisörlü olmaması konusu, yarım olan ise anahtar. Anahtar tasarımı olarak daha lüks bir malzemeyi gözlerimin aramadığını söyleyemem ancak, anahtarsız giriş çıkış ve çalıştırma sistemleri o kadar güzel çalışmakta ki, sadece cebime koyarken gördüğüm anahtarın malzemesi ile çok da temas kurmadığımızı söylemeliyim.
Tüm detaylardan farklı olarak kullandığımız bu elektrikli otomobilin ses sistemine bayıldık. Bose ses sistemi araca uyum sağlarken, Nissan otomobildeki, tüm uyarı seslerini Bandai Namco imzalı olduğunu söylemekte. Biz kullanıcılar bunu otomobili kullanırken fark edebiliyoruz. Ses çok önemli bir konu, otomobildeki birkaç uyarı sesi ya da sinyal sesi sizi kesinlikle etkileyecek. Son söz olarak yalıtım konusunda zayıf olarak adlandırılan bu üreticiler, kalıplarını gerçek anlamda yıkmış olup; hem gerekli fitil dokunuşlarını hem sessiz motorları hem de kalın camları aynı otomobile doldurarak gerçekten sessiz bir sürüşü otomobilin içindekilere sunmuş. Otomobili kullanırken camı biraz açıp tekrar kapatınca oluşan sessizlik tüneli kullanıcıları mest etmekte.
Özetle, bu boyutlarda sessizlik içinde, gerçekten güvenli, yeni nesil elektriğin gücünü altınızdaki 4 tekerleğe iletebilen ve menzil derdi olmayan bir elektrikli otomobil arayanlar için Yeni Nissan X-Trail, çok özel bir biçimde biçilmiş bir kaftan olarak pazardaki yerini eski jenerasyondan devralmış diyebiliriz.
Selçuk ONUR - OTOPODYUM