Uluslararası Enerji Ajansı'na (IEA) göre, kamyonlar ve diğer ağır taşımacılık yapan hizmet araçları 2020 yılında yıllık 1.776 milyon ton CO2 salınımı ortaya çıkarıyor. Ancak, Avrupa'da kara yolu ile taşınan tüm malların yüzde 45'i 300 km'den daha kısa mesafe kat ediyor. Elektrifikasyon dönüşüm mümkün olan alanlarda gerekli adımlar atılarak ciddi emisyon tasarrufu sağlanabileceği belirtiliyor.
Danfoss, elektrikle çalışan kamyonuyla önemli bir serüveni başarıyla tamamladı. Danimarka’dan Fransa’nın Le Mans şehrine 1.300 kilometreden fazla yol kat etti. Bu yolculuk, 24 saatlik bir yarış etkinliğiyle aynı dönemde, 48 elektrikli binek araçla birlikte gerçekleştirildi.
20 ton ağırlığında ve 17 metre uzunluğundaki elektrikli kamyon, organizatörlerin "Dünyanın en büyük elektrikli araç yolculuğu" olarak adlandırdığı etkinlikte yerini aldı. Üç gün süren ve GodEnergi şirketi tarafından kar amacı gütmeyen bir etkinlik olarak düzenlenen yolculuk, ağır taşımacılık hizmetlerinde elektrik enerjisine geçişin, saatlik şarj başına sürüş menzil kapasitesinin artırılmasının ve ağır hizmet tipi taşımacılığın karbondan arındırılma potansiyelinin önemine ışık tuttu. Araç hem ulaşımda hem de lojistikte elektrik enerjisinin yaygınlaştırılmasına yönelik geliştirilen son teknolojilerin ve kaydedilen önemli aşamaların canlı bir örneği haline geldi.
Toplamda 48 elektrikli araçtan ve 115 kişiden oluşan konvoy, 12 Haziran’da Danimarka’nın Nordborg şehrinden yola çıktı. Aynı gün Almanya sınırını geçen konvoy, Hollanda'ya ulaştı. 13 Haziran’da Hollanda üzerinden Belçika’ya ve devamında Le Mans’a ulaştı. Katılımcıların tüm yolculuk boyunca kullandığı tek güç kaynağı elektrik enerjisi olurken, molalarda ihtiyaç duyulan tüm gereksinimler araçlardan sağlandı.
Danfoss Sürdürülebilirlik Başkanı Torben Christensen konuyla ilgili şunları söyledi: "Danimarka'daki kamyonların yalnızca yüzde 48'i günde 300 kilometreden daha az yol kat ediyor. Avrupa Birliği’nde ise tüm ağır hizmet kamyon yolculuklarını incelediğimizde toplam seferlerin yalnızca yüzde 62'sinin sahip olduğu menzil 400 kilometrenin civarında seyrediyor. Bu nedenle kamyonları tamamen elektrikli hale getirmek için önümüzde teknoloji açısından ya da uygulanabilirlik açısından bir engel bulunmuyor. Enerjide verimliliği sağlamak için tır yükleme sürelerinin şarj süreleriyle aynı olması gerekiyor. Bu sebeple şarj altyapısının öncelikle yük doldurulup boşaltıldığı istasyonlarda kurulması gerekiyor. İşte bu yüzden elektrikli kamyonlarımızdan birini Le Mans'a göndererek bugün daha uzun mesafeleri kat etmenin mümkün olduğunu kanıtlamak istedik. Başka bir deyişle, kamyonların büyük bir kısmı için menzil kaygısı yaşanmasına gerek yok ve aynı zamanda ağır taşımacılığın elektrifikasyonu yeşil dönüşüme önemli bir katkı sağlayacak."
Ağır taşımacılık hizmetlerinde Danfoss teknolojisi
Elektrikli kamyonlar, Danfoss’un üretim tesislerinde ve lojistik operasyonlarında kargo taşımacılığının daimi bir parçası olarak dikkat çekiyor. Ayrıca elektrikli kamyonlar, Danfoss’un kendi geliştirdiği ürün gamı ve çözümleriyle donatılıyor.
Danfoss Editron, Volvo'nun elektrikli kamyonlarına ED3 onboard şarj cihazı ve elektrik güç kaynağı sağlıyor. Bu, gece boyunca (8-9 saat) kamyonları şarj etmek için 43 kW güç sağlayarak yaygın olarak bulunan AC prizlerini kullanıyor. Bu özellik hem karayolu kamyonları ve otobüslerin hem de off-highway araçların elektriklendirilmesini hızlandırıyor ve son kullanıcılar için şarj altyapı maliyetlerini minimize ediyor.
DC şarjı daha hızlı ve genellikle tercih edilen bir seçenek olsa da AC güçle hızlı şarj yapabilme yeteneği (yani doğrudan şebekeye bağlanarak şarj etme) ağır hizmet elektrikli araçlar için esneklik sağlamak açısından hayati önem taşıyor. Değişken rotalarda çalışan ticari araçlar veya inşaat sahalarındaki araçlar için DC şarja erişimin mümkün olmadığı durumlarda hızlı AC şarjı zorunludur, bu da menzil kaygısını ortadan kaldırmaya yardımcı oluyor.
Bu benzersiz ürün, aynı zamanda 44 kW elektrikli güç çıkışı (ePTO) olarak da işlev görerek, soğutmalı kamyonlardaki kompresörler ve çöp kamyonlarındaki sıkıştırıcılar gibi araçların yardımcı fonksiyonlarını besliyor, ayrıca ekskavatörler ve tekerlekli yükleyiciler gibi off-highway araçlardaki çalışma fonksiyonlarını destekliyor.
Semikron Danfoss, Volvo Trucks elektrikli kamyonları için SKAI Yüksek Gerilim (HV) çekiş invertörleri sağlıyor. Çekiş invertörü, aracın sürücüsünün girişine göre aracın elektrik motorundan bataryadan gelen elektrik enerjisinin akışını kontrol etmek için kritik bir rol oynuyor. Akışın hassas bir şekilde kontrol edilmesi, düzgün bir ivmelenmeyi, yavaşlamayı ve verimli enerji tüketimini sağlamak için önem arz ediyor. Temel olarak invertör, aracın hızlanmasının ve motorun ne kadar hızlı ve ne kadar güçlü çalışması gerektiğini belirleyen doğrudan bir uzantı olarak hareket ediyor.
İnvertör, aynı zamanda bataryadan gelen doğru akımı (DC) elektrik motorunun ihtiyaç duyduğu alternatif akıma (AC) dönüştüren güç aktarma sisteminin bir parçasıdır. Son olarak invertör, araç fren yaptığında ve yavaşladığında batarya için yeni elektrik enerjisi üreterek elektrikli aracın menzilini uzatan regeneratif frenleme özelliğini sağlıyor.
Otobüslerden inşaat makinelerine, deniz araçlarına ve kamyonlara kadar kullanım için tasarlanan SKAI HV ise ağır hizmet elektrikli araçlar için piyasanın en sağlam ve kanıtlanmış invertörlerinden biri olarak dikkat çekiyor.
OTOPODYUM