Yale Üniversitesi’nin yayımladığı yeni araştırma, Elon Musk’ın siyasi duruşunun Tesla’ya milyarlarca dolarlık zarar getirdiğini ortaya koydu. Ulusal Ekonomik Araştırmalar Bürosu (NBER) verilerine göre, Musk’ın 2022’de Twitter’ı satın alıp X’e dönüştürmesinden bu yana Tesla’nın ABD satışları keskin biçimde geriledi. Siyasi duruş satışları yüzde 80’e kadar düşürdü.
Araştırmada “Musk partizan etkisi” olarak tanımlanan bu etkiyle, 2022 sonundan 2025’in ilk aylarına kadar Tesla’nın ABD satışları yüzde 67 ila yüzde 83 oranında azaldı. Bu düşüş, yaklaşık 1 ila 1,26 milyon araçlık kayba denk geliyor.
Demokrat seçmen Tesla’dan uzaklaştı
Musk’ın giderek belirginleşen Cumhuriyetçi tutumu, çevre hassasiyeti yüksek Demokrat seçmenleri Tesla markasından uzaklaştırdı. Rapora göre bu kayıp, rakip elektrikli araç markalarının satışlarını yüzde 17 ila yüzde 22 oranında artırdı. Musk’ın Donald Trump yönetimiyle kurduğu yakın ilişki, Hükümet Verimliliği Departmanı (DOGE) başındaki rolü ve 300 milyon dolarlık Cumhuriyetçi bağışı da markanın imajını zedeleyen unsurlar arasında gösterildi.
Musk’ın politik çıkışlarının etkisi yalnızca marka algısıyla sınırlı kalmadı. Kaliforniya’daki sıfır emisyon hedefleri de bu süreçte sekteye uğradı. Eyalette Tesla araç tescilleri 2025’in üçüncü çeyreğinde yüzde 9,4 azaldı, pazar payı yüzde 46,2’ye geriledi.
OTOPODYUM