Seger, “sessiz” elektrikli araçlara AVAS ile “ses” olacak

Seger, “sessiz” elektrikli araçlara AVAS ile “ses” olacak
Elektrikli otomobillerde kullanılmak üzere Seger’in ürettiği AVAS 30 km/saatin altında sesi algılanamayan araçların neden olabileceği kazaları en aza indirmeyi hedefliyor. İlk çalışma milli otomobilimiz Togg ile gerçekleştirildi. Sırada, birçok ülke var.

Türkiye’de korna üretimi denince akla ilk gelen firmalardan olan Seger, yeni yönetimiyle birlikte global bir firma olma yolunda önemli adımlar atıyor. Yönetim yapısını ticari ve teknik olarak revize eden kuruluş, Teknik Genel Müdür olarak Tolga Kumral’ı, Ticari Genel Müdür olarak da Mine Tuna’yı seçti.

Automechanika Fuarı, Seger standında buluştuğumuz Tuna ve Kumral ile yeni projeleri AVAS hakkında konuştuk.

Akustik Araç İkaz Sistemi (AVAS), Avrupa Birliği’nin uyulması gereken regülasyonlarından biri. Elektrikli ve hibrid araçların bir motor sesi olmadığı için yayalar açısından tehlike arz ediyorlar. Özellikle otoparklarda ani hareketlerde aniden yanınızdan bir araç geçebiliyor. Bu nedenle AB, belli kilometreler arası (Avrupa’da 20, ABD’de 30 km/h) bir gürültü üretmeniz lazım. Bu gürültüyü öyle bir şekilde üretmelisiniz ki, araç hızlanıyor mu, yavaşlıyor mu yaya anlayabilsin. Yani sesin değişken olması gerekiyor. Biz de 2017’de İTÜ ile birlikte bu konu üzerinde bir çalışma başlatmıştık. Bu tarihlerde Türkiye’de yerli otomobil TOGG projesi gelişti. Biz zaten o projede tedarikçi konumundaydık. Onlara AVAS’tan bahsettik, onların da zaten böyle bir ürüne ihtiyaçları vardı. TOGG yetkilileri de, “o halde bu projeyi size verelim geliştirin” dediler. Biz de TÜBİTAK 1.501 kapsamında bir AVAS geliştirdik.

seger.jpg

Araç, 30 km/sa hıza ulaşıncaya kadar suni bir sese ihtiyaç duyuluyor. AVAS da, bu ihtiyaca yönelik geliştirilmiş yeni bir ürün. Tam ve yarı elektrikli araçlarda kullanılabilen AVAS içerisindeki yazılımı sayesinde araç üreticilerinin özel isteklerine geliştirilebiliyor. Yani, otomobil üreticisi istediği ses dosyasını ürüne tanımlayabiliyor.

Milli aracımız TOGG’da da kullanılan 12 V AVAS sistemi ECE-R138 regülasyonuna uyum için tasarlanan bir ürün. İçerisinde bir elektronik kontrol ünitesi olan ve bu ECU ile bir hoparlörü yöneterek araçların ses üretmesini sağlayan AVAS sisteminin, TOGG T10X modeli ile beraber seri üretime başlandı. Şu an yalnızca binek araçlar değil, ağır ve hafif ticari araçlar için de talebe göre üretim yapılabiliyor.

Elektrikli otomobillerde kullanılmak üzere üretilen AVAS 30 km/saatin altında sesi algılanamayan araçların neden olabileceği kazaları en aza indirmeyi hedefliyor. Trafik ve yaya güvenliği için risklerin önüne geçmek ve elektrikli araçlarda kullanılması zorunlu olan AVAS’ı şu anda Türkiye’de sadece SEGER üretiyor.

Bugünlerde ABD’li bir firmayla anlaşma halindeyiz. Onlarla da temmuz ayı itibariyle üretime başlayacağız. Bulgaristan’da bir başka OEM ile görüşüyoruz. Türkiye’den de birçok firma ile bağlantı halindeyiz. Seger’in ürettiği ürünün en önemli tercih sebebi ağırlığı. Çünkü emsallerine bakıldığında çok daha ağır olan ürünü, biz 500 gram seviyelerinde tutabiliyoruz. Bu da hafifliğin önemli olduğu elektrikli araçlarda çok tercih edilen bir özellik olarak öne çıkıyor. Biz marka ne talep ederse, ürünü o yönde çeşitlendirebiliyoruz.

Korna denince akla gelen Türkiye’nin en büyük firmasıyız. Birçok ülkeye ihracat yapıyoruz. Ticari ve teknik olarak ayrılan yeni yönetimle birlikte Ar-Ge çalışmalarına daha da ağırlık verdik. Elektronik ve yazılım içeren akıllı ürünler geliştirmek istiyoruz. AVAS ile ilk adımı attık diyebiliriz.

Selçuk ONUR - OTOPODYUM

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.