BYD’nin Türkiye yatırımı dünya medyasında ses getirdi
Dünya basınından notlar
BBC (İngiltere): Tesla’nın Çinli rakibi Türkiye’de 1 milyar dolarlık tesis kuruyor. Duyuru, Çinli EV üreticilerinin Avrupa Birliği ve ABD'de artan baskıyla karşı karşıya kaldığı bir dönemde geldi. Türkiye, AB Gümrük Birliği'nin bir parçası; bu da ülkede üretilen ve Blok’a ihraç edilen araçların ek tarifeden muaf olabileceği anlamına geliyor. ABD'li yatırımcı Warren Buffett’ın desteklediği BYD, Elon Musk'un Tesla'sından sonra dünyanın en büyük ikinci elektrikli araç şirketi.”
Financial Times (İngiltere): “İkinci büyük elektrikli araç üreticisi, Blok’un Çin ithalatına erişimi kısıtlamasıyla AB üretimini genişletiyor. BYD ayrıca Macaristan'da da gelecek yıl üretime başlayacak bir tesis kuruyor ve bu ülkede ikinci bir tesis kurmayı düşünüyor. Türkiye, Hyundai, Toyota, Renault ve Ford gibi yabancı grupların çoğunlukla ortak girişimler yoluyla ülkede faaliyet gösterdiği büyük bir otomotiv endüstrisine sahiptir.
Otomobil üreticileri geçen yıl Türkiye'de yaklaşık 1,5 milyon araç üretti. UBS'deki analistler, Avrupa'daki yerel üretimin her zaman AB gümrük vergilerinin ‘olası bir sonucu’ olduğunu söyledi: ‘BYD zaten bu nedenle Macaristan'da bir tesise yatırım yapıyor. Doğu Avrupa'da üretilen Çin otomobilleri, büyük Avrupalı rakipleri tarafından üretilen otomobillere göre hâlâ kabaca yüzde 25'lik bir maliyet avantajına sahip.’ BYD’li yetkililer de ‘Çin'den Avrupa'ya otomobil göndermek uzun vadeli olmayacak. Uzun vadede yerel üretim yapmaktır’ dedi.”
Reuters (İngiltere): “Anlaşma, Aralık 2023'te Çin'e yapılan ziyaretten bu yana Çinli yetkililerle yapılan görüşmelerin sonucu.”
Elektrek (ABD): “Anlaşma, BYD'nin ilk fabrikasını Tayland'da açmasının ardından geldi; yurtdışı pazarlarda genişlerken Brezilya ve Meksika'da başka fabrikalar da planlanıyor. BYD, AB'de satılan her Seal U modelinden yaklaşık 14 bin 300 euro (15 bin 360 dolar) kazanıyor. BYD ikinci çeyrekte 426 bin 39 EV sattı. Tesla, ‘dünyanın en büyük EV üreticisi’ ünvanını çok az farkla (443 bin 956) alabildi.”
Investors Business Daily (ABD): “Çin'in BYD'si bu hareketle Tesla dahil Batılı elektrikli araç üreticisi olan rakiplerine uyarı atışı yaptı. Ezeli rakip Tesla (TSLA), 2023'te çeşitli Avrupa pazarlarında EV satışlarına hakim oldu. BYD'nin elektrikli araçlarının çoğu hâlâ Çin'de satılıyor ancak satışlar, Avrupa da dahil olmak üzere kendi ana pazarı dışında artıyor.”
Nikkei Asia (Japonya): “Türkiye'nin sert oyunu işe yaramış gibi görünüyor. Bu, Türkiye'de yabancı bir üreticinin sahip olduğu ilk EV fabrikası olacak. BYD, 2004 yılında AB'ye katılan ve euroya geçmeye hazırlanan Macaristan'da halihazırda bir fabrika inşa ediyor. Bir Türk fabrikası bu planları destekleyecek.”
France 24 (Fransa): “Yıllık 100-125 bin araç kapasiteli bir fabrika makul bir yatırım olacak.”
Bloomberg (ABD): “Çin'in BYD’si, 1 milyar dolarlık Türkiye fabrikası için imzayı bastı, gözü Avrupa'da.”
OTOPODYUM
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.