Opel Kadett B Modelinin 60. Yıl Dönümünü Kutluyor
Rüsselsheim merkezli Alman otomobil üreticisi Opel, 1965'te konsept araç tanıtan ilk Avrupalı marka olarak başlattığı geleneğini günümüzde de sürdürüyor. Opel, 60 yıl önce pazara sunulan Kadett B ile birlikte Experimental GT’nin dünya prömiyerini, o dönemde Frankfurt'ta düzenlenen IAA etkinliğinde kutladı. İki model arasında güçlü bir bağ vardı; GT, üretime geçtiğinde Kadett B’nin teknik temeli üzerine geliştirilmişti. 1965'te tanıtıldıktan kısa bir süre sonra, Kadett B'nin dönemin ruhunu mükemmel biçimde yakaladığı anlaşıldı. Sadece üç yıl önce pazara sunulan ilk neslin başarısını sürdürmekle kalmayıp onu geride bırakacağı da hemen fark edildi. Sonraki yıllarda Kadett B, Opel'in 1 milyon adetlik satış rakamına ulaşan ilk modeli oldu. Bu başarının ardında yatan nedenler ise çok netti: Sedan, station wagon ve coupé versiyonları aileler için çeşitlilik ve çok yönlülük sunarken, efsanevi Rallye-Kadett sportifliği beraberinde getiriyordu.
Opel'in 1960'larda Kadett A ve B ile kompakt sınıfta elde ettiği uzun soluklu başarı, bugün Astra'nın yeni nesliyle devam ediyor. Astra her zevke ve ihtiyaca hitap eden geniş bir çeşitlilik sunuyor. Müşteriler, ister sportif ve zarif bir hatchback, ister esnek ve fonksiyonel bir Sports Tourer tercih edebiliyor. Ayrıca Astra’da ergonomik Intelli-Koltuk gibi, müşterilerin genellikle sadece daha üst sınıf araçlardan beklediği yenilikçi teknolojiler ve konfor donanımları yer alıyor. Üstelik Astra'nın en yeni nesli, şu anda hiçbir Opel modelinde olmayan geniş bir motor seçeneği sunuyor. Ürün gamı, verimli içten yanmalı motorlardan şarj edilebilir hibritlere ve 48 volt teknolojisine sahip hibritlere, hatta tamamen elektrikli ve sıfır emisyonlu Astra Elektrik'e kadar uzanıyor.
Kadett A'dan üç yıl sonra Kadett B piyasaya sürüldü
1962 yılında Opel, ilk Kadett modeli olan Kadett A ile kompakt sınıftaki başarı öyküsünün temelini attı. Geniş bagaj hacmi, dört kişilik yaşam alanı, yüksek devirli yeni bir motoru ve düşük bakım maliyetleriyle Kadett A, kullanıcılarını kısa sürede etkilemeyi başardı. Ancak Opel yöneticileri o dönemde çoktan geleceği planlamaya başlamıştı ve yalnızca üç yıl sonra Kadett'in bir sonraki nesli tanıtıldı. Yeni nesil Kadett, piyasaya sunulduğu andan itibaren iki veya dört kapılı sedan, üç kapılı station wagon ve şık tasarımlı bir coupé olmak üzere dört farklı gövde seçeneğiyle satışa çıktı. Selefine en fazla dört kişi sığarken, 1965 yılında tanıtılan Kadett sedan ilk kez beş koltuklu olarak tescil edildi. Ayrıca aracın uzunluğu boyu 18 santimetre artarak dört metrenin üzerine çıktı. Dingil mesafesi ve araç genişliği de artırıldı; bu değişiklikler büyük ölçüde iç mekan konforuna katkı sağladı.Bagaj hacmi ise VDA standartlarına göre yüzde 12 artarak 337 litreye ulaştı. Station wagon versiyonu ise arka koltuklar katlandığında 1,57 metreye ulaşan bir yükleme alanı sunuyordu.
Modelin IAA'daki dünya prömiyeri, uzmanlar arasında büyük bir heyecan yaratmıştı. Kadett B, selefinden daha fazla gövde çeşidi sunuyordu ve aynı zamanda daha konforlu, daha geniş, daha güvenli ve daha güçlüydü. Üstelik tüm bunlar yalnızca 100 Alman Markı ek ödemeyle mümkün oluyordu. Opel'in Kadett için kullandığı reklam sloganları da bu durumu mükemmel bir şekilde yansıtıyordu:: "Opel Kadett: Kısaca O.K." veya "Opel Kadett. Das Auto"
Şıklık, sportiflikle buluşuyor: "Gill Coupé" ve her zaman galip olan Rallye-Kadett
Opel tasarımcıları, çarpıcı bir coupé ile Kadett'in yalnızca pratik değil, aynı zamanda son derece çekici bir model olduğunu bir kez daha kanıtladı. Bu model, ABD'deki fastback modellerden ilham alınarak tasarlanmıştı. Hafifçe eğimli arka kısım, coupé'ye dinamik bir çizgi kazandırıyor ve hız vadediyordu. B sütunundaki üç adet hava menfezi ise otomotiv tarihine geçti: Kısa sürede bu çekici iki kapılı modele "Gill Coupé" (Solungaçlı Coupé) lakabı takıldı. Günümüzde Kadett'in bu özel versiyonu koleksiyonerler arasında hala büyük ilgi görüyor.
Diğer yandan, Rallye-Kadett birçok otomobil tutkunu ve motor sporları hayranları için ulaşılabilir bir arzu nesnesi haline geldi. Bu modelle Opel, uygun fiyatlı kompakt spor otomobil gibi niş bir kategoriyi ele geçirmiş oldu. Mat siyah kaputu ve dekoratif şeritleriyle görsel olarak çarpıcı olan coupé, başlangıçta tüm varyantlarda sunulan 1,1 litrelik motorun 44 kW (60 HP) çift karbüratörlü versiyonuyla satışa sunuldu ve 1967'den itibaren de 1,9 litrelik üniteyle donatıldı. 66 kW (90 HP) gücündeki bu motor, coupé'yi 170 km/s maksimum hıza ulaştırırken, sportif şasi de ek güvenlik sağlıyordu. Sportif donanımı ve mükemmel sürüş performansıyla Rallye-Kadett, popüler spor araçlar için mükemmel bir temel oluşturdu. Mat siyah kaput yalnızca tasarımsal bir tercih değil, güçlü güneş ışığında sürücünün gözlerinin kamaşmasını önleyen işlevsel bir detaydı. Bu fikir,o dönemin ralli deneyimlerinden ilham almıştı. Aracın bu özel rengi, kısa sürede Rallye-Kadett'in alametifarikası haline geldi.
Rallye-Kadett, yurt içinde ve yurt dışında tüm pistlerde elde ettiği sayısız başarıyla dikkatleri üzerine çekti. Zaferler listesi hızla uzarken bu güvenilir ve uygun fiyatlı spor araç; Stuttgart-Lyon-Charbonnières Rallisi, Hessen Rallisi, Trifels Rallisi ve Tour de Luxembourg'da elde ettiği sonuçlarla adından söz ettirdi.. Opel araçlarını modifiye eden Günther Irmscher, 1967 yılında Tour d'Europe galibi oldu. Aynı yıl Kadett, o güne kadarki en büyük başarısını kutladı: Lambart/Vogt ekibi Monte Carlo Rallisi'nde kendi klasmanında birinciliğe ulaştı. 1968 yılının istatistikleri, Rallye-Kadett'in ne kadar popüler ve başarılı olduğunu açıkça gösteriyordu: Toplam 238 etkinlikte yer alan bu model, sınıfında 222 kez zafere ulaşırken 345 altın ve 287 gümüş madalyanın sahibi oldu.
Kişisel tarzını yansıtmak isteyenler için Opel Kadett'in zarif kardeşi Olympia sunuldu
Eylül 1967'de Kadett B temel alınarak geliştirilen premium model Olympia A pazara sunuldu. Böylece Opel, Rekord ile Kadett'in arasındaki boşluğu doldurarak niş araçlar konusundaki öncülüğünü bir kez daha gösterdi. Dönemin Opel basın bültenlerinde bu model şöyle tanılmanıyordu: "Olympia, başarılı Kadett konseptinin mantıklı bir uygulamasıdır. Aynı derecede kompakt dış ölçülere sahip olan Olympia, yüksek performansı, olağanüstü donanımı ve sürüş konforuyla göz dolduran bir modeldir." 44, 55 ve 66 kW (60, 75 ve 90 HP) olmak üzere üç farklı güç seçeneğiyle sunulan lüks kompakt model, zengin donanımıyla öne çıkıyordu. Özel işlemeli halılar ve "kaliteli ahşap görünümlü" döşemelere sahip gösterge paneli iç mekanın premium karakterini güçlendiriyordu. Dış tasarımda ise çamurluk çevresindeki krom şeritler, modifiye edilmiş radyatör ızgarası, dikdörtgen ön farlar ve büyütülmüş arka yan camlar dikkat çekiyordu.
Sekiz farklı gövde, dört farklı motor silindir hacmi ve elektrikli güç aktarma seçeneği
Olympia'nın o dönemde üç hatchback versiyonu sunulurken kardeş modeli Kadett, üretiminin son yıllarında etkileyici bir şekilde sekiz farklı gövde seçeneğiyle satıştaydı: İki ve dört kapılı notchback sedan, iki kapılı "Solungaçlı" Coupé, üç ve beş kapılı station wagon, iki ve dört kapılı "LS" hatchback sedan ve iki kapılı "LS" coupé. Öte yandan, Kadett B serisi kendini kanıtlamış dört farklı silindir hacmine (1,1 litre, 1,2 litre, 1,7 litre ve 1,9 litre) sahip, uzunlamasına monte edilmiş sıralı dört silindirli motorlarla sunuluyordu. Ayrıca Kadett B, elektrikli araçlar için gerçek bir öncü niteliğindeydi. Zira Opel'in elektrikli güç aktarma sistemine sahip ilk araçları olan 1969 tarihli "Stir-Lec I" hibrit test aracı ve 1970 tarihli tamamen elektrikli Kadett XEP de bu başarılı model temel alınarak geliştirilmişti.
Kadett B modelinin eşsiz kariyeri, dünya çapında 120'den fazla ülkede satılan gerçek bir "dünya otomobili" olarak Temmuz 1973'te sona erdi. Halefiyse çoktan başlangıç çizgisinde yerini almıştı. Kadett B sadece kendi adını tarihe yazmakla kalmamış, aynı zamanda teknik bir platform sağlayarak Opel GT için başarıya giden yolu açmıştı.
OTOPODYUM
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.