BYD'den Japon markaları taca çıkaracak hamle

BYD'den Japon markaları taca çıkaracak hamle
Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticisi Çinli BYD firması, yurt dışı pazarlara özel ilk modelini tasarladı. Öncelikle Japon pazarında rekabet edecek olan düşük fiyatlı model, daha sonra Avrupa pazarına da gelecek.

Çin’in lider elektrikli araç üreticisi BYD, Japonya’nın mini otomobil pazarına giriş yapmaya hazırlanıyor.

BYD, Japonya’nın yıllık 18 milyar dolarlık satış hacmine sahip "kei" otomobil segmentine göz dikti.

Şirket, 2026 yılının ikinci yarısında Japonya’da tamamen elektrikli, düşük maliyetli bir kei otomobil piyasaya sürecek.

'DÖNÜM NOKTASI OLABİLİR'

İngiliz Financial Times gazetesinde bugün yayımlanan haberde "Toyota’nın kalesine doğrudan bir saldırı niteliğindeki bu adım, Japon otomotiv endüstrisinde tarihi bir dönüm noktası olabilir" ifadelerine yer verildi.

BYD Japonya'nın başındaki isim Atsuki Tofukuji, bu girişimi Japon yaşam tarzına uygun bir açılım olarak gördüklerini belirtti.

Tofukuji, “Kei otomobiller Japon yaşam tarzına son derece uygun. Müşteriler ekonomik mantığı doğru şekilde anladığında, büyük markalara ait olmayan kei otomobilleri de satın almaya istekli oluyor,” dedi.

byds-mini-ev-spotted-1.webp

'MR. BEAN'IN MINI COOPER'I BOYUTUNDA'

BYD’nin Japonya için özel olarak geliştireceği bu mini elektrikli araç, “Mr. Bean’in Austin Mini Cooper’ı boyutlarında” olacak. Özellikle kırsal bölgelerde artan yakıt fiyatları ve kapanan benzin istasyonları, şirketin bu pazarda şansını denemesinin başlıca gerekçeleri arasında.

Japonya otomobil pazarının yaklaşık yüzde 40’ını oluşturan kei segmenti, yıllardır Toyota, Honda ve Nissan gibi yerli devlerin hakimiyetinde. Ancak BYD, bu geleneksel düzeni sarsmak istiyor.

BYD JAPON PAZARINDA ZORLANIYOR

BYD’nin Japonya’daki varlığı 2013 yılına dayanıyor. Halihazırda üç farklı model sunan şirket, geçtiğimiz yıl Mart ayına kadar yalnızca 2 bin 221 araç satabildi.

Japon tüketicilerin yerli markalara olan bağlılığı, Çinli markalara karşı olan güvensizlikleri ve satış sonrası hizmet beklentilerinin yüksekliği BYD için büyük engeller oluşturuyor.

Üstelik Japonya’daki elektrikli araç satışları da hâlâ oldukça düşük seviyede. Resmi verilere göre 2024 yılında yalnızca 60 bin adet elektrikli araç satışı gerçekleşti; bu da pazarın sadece yüzde 1’inden biraz fazlasına denk geliyor.

YENİ STRATEJİ GELİŞTİRDİ

BYD’nin hedefi, Japonya’daki bayi sayısını yıl sonuna kadar 100’e çıkarmak. Şu anda faaliyet gösteren 61 mağazanın çoğu “zor” koşullar altında çalışıyor.

Ancak Tofukuji, yeni minik EV modeliyle her mağazada yıllık 150 araç satışına ulaşarak toplamda 15 bin satış hedeflediklerini söyledi.

Yeni aracın fiyatı, BYD’nin mevcut modellerinden Dolphin’den daha düşük olacak. Dolphin modeli Japonya’da 2,9 milyon yen (20 bin 700 dolar) fiyatla satılırken, rakip Nissan’ın Sakura modeli 180 kilometre menziliyle 2,6 milyon yen’den satışta.

ÇİN DIŞI PAZARLAR İÇİN TASARLADIĞI İLK MODEL

Japonya’daki bu hamle, BYD’nin Çin dışı pazarlarda tasarladığı ilk model olma özelliğini taşıyor. Aracın menzil, fiyat ve tasarımı gibi detaylar henüz açıklanmış değil.

Ancak şirketin, bu minik EV modelini sadece Japonya için değil; Hindistan, Avrupa ve benzeri pazarlarda da değerlendirmesi bekleniyor.

Suzuki CEO’su Toshihiro Suzuki ise konuyla ilgili değerlendirmesinde, “Kei EV’ler global ölçekte daha fazla fırsat yakalayabilir,” diyerek pazardaki dönüşüm sinyallerine dikkat çekti.

VERGİ VE SİGORTA AVANTAJI VAR

Kei otomobiller, Japonya’daki vergi ve sigorta teşvikleriyle popüler hale geldi. Bu araçların yasal sınırlara göre motor hacmi 660cc’yi, güç çıkışı ise 47 kilovatı geçmemeli.

Bu teknik sınırlar, şimdiye kadar birçok yabancı üretici için giriş engeli olmuştu. Ancak Tofukuji, elektrikli motorların ve pillerin üretim kolaylığının BYD’ye avantaj sağladığını belirtti.

BYD’nin bu girişimi, yerel medya tarafından Japonya’ya 1850’lerde gelen ABD'li amiral Matthew Calbraith Perry’nin "kara gemileri" ile kıyaslandı. Bu gemiler, o dönem Batı’nın üstün teknolojisinin Japonya üzerindeki etkisini simgelerken, BYD’nin atağı da benzer bir dönüm noktası olarak görülüyor.

Çinli devin bu meydan okuması, sadece Japonya pazarı için değil; global elektrikli araç rekabetinin gidişatı için de dikkatle izlenmeye değer bir gelişme.

KAYNAK: NEFES.COM.TR

OTOPODYUM

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.