Çinli ve Japon hibrit otomobil ithalatına zorlaştırıcı şartlar geldi

Çinli ve Japon hibrit otomobil ithalatına zorlaştırıcı şartlar geldi
Ticaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatına yönelik getirdiği zorlaştırıcı şartlara şarj edilebilir hibrit araçları da ekledi. Düzenleme, Çin ve Japonya gibi ülkelerden gelen PHEV modellerin Türkiye’ye girişini zorlaştırıyor.

Ticaret Bakanlığı, elektrikli araç ithalatında uyguladığı zorlaştırıcı şartları genişleterek şarj edilebilir hibrit (PHEV) araçları da kapsama aldı. Yeni tebliğ, Çin ve Japonya gibi ülkelerden gelen uzun menzilli PHEV modellerinin ithalatını büyük ölçüde zorlaştırıyor.

Çinli ve Japon üreticilere "darbe"

Hürriyet'ten Taylan Özgür Dil'in haberine göre; 2023'ün sonunda yürürlüğe giren düzenleme, AB ve STA ülkeleri dışından ithal edilen elektrikli araçlara zorlu şartlar getirmişti. Dün Resmi Gazete’de yayımlanan değişiklikle, şarj edilebilir hibrit araçlar da bu kapsama dahil edildi. Tebliğe göre, bu araçları ithal edenlerin Türkiye’de 7 bölgede 20 servis kurması, çağrı merkezi oluşturması ve TSE’den belgelendirme alması zorunlu hale getirildi.

30 gün geçiş süresi tanındı

Tebliğin uygulanmasına dair mağduriyet yaşanmaması için 30 günlük geçiş süresi verildi. Ancak bu süre sonunda, yeni şartları yerine getiremeyen firmalar sadece benzinli ve hibrit motorlu araçları ithal edebilecek.

PHEV modellerin ithalatı zora girdi

Bu karardan en çok Çinli DFSK, Lynk&Co ve MG gibi markalar etkilenecek. DFSK’nın E5 modeli, Lynk&Co’nun 01 modeli ve MG HS PHEV’in Türkiye’ye girişleri artık zorlaşacak. Japon üretici Lexus’un NX ve RX Plug-In Hybrid modelleri de tebliğin kapsamı genişlediği için etkilenebilir. Çinli BYD’nin ise şarj edilebilir hibrit modeli Seal U DM-i’yi Türkiye’ye getirmesi, teşvik belgesi almasına bağlı.

Türkiye’de PHEV pazarında artış

ODMD verilerine göre, 2024 yılının Ocak-Ağustos döneminde satılan PHEV araç sayısı geçen yıla göre %47,1 artarak 2 bin 340 adede ulaştı. Çinli üreticilerin yatırımlarıyla bu sayının daha da artması bekleniyordu, ancak yeni düzenleme bu beklentiyi sekteye uğratacak.

Üretim yeri kriteri devrede

Geçen yıl yürürlüğe giren tebliğe göre, aracın ithalatında bağlı olduğu ülkeye değil, üretildiği menşe ülkeye bakılıyor. Örneğin, Avrupa menşeli bir markanın Çin’de üretilen PHEV modelini ithal etmek için de üretici tarafından Türkiye’de servis ağı kurma zorunluluğu var.

Hibrit modellerle devam

Türkiye’deki vergi sistemi ve tebliğ şartları, PHEV ithalatını zorlaştırsa da benzinli ve hibrit modellerin ithalatı devam edecek. Ancak, Çinli ve Japon üreticiler için Türkiye’de PHEV pazarı daralabilir.

OTOPODYUM

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.