
Selçuk ONUR
Türkiye de, ÖTV’siz bir halk otomobilini hak ediyor
Otomobil, artık lüks tüketim aracı değil bir ihtiyaçtır ve Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) alınması kabul edilemez. Dünyanın büyük çoğunluğu da, otomobilin lüks bir ihtiyaç olmadığını teslim etmiştir. Otomobilden ÖTV alan birkaç ülkeden biriyiz.
Sözcü Gazetesi yazarlarından Ozan Bingöl, dünyanın pek çok ülkesinde vatandaşların 700 bin liralık bir otomobile 864 bin lira ödeyerek sahip olabildiğini anlatarak Türkiye’de ise iki kat ödeme yapmak durumunda kalındığını belirtti.
ÖTV matrahlarında güncelleme yapılsaydı vatandaşın yüzde 80 yerine yüzde 45 ÖTV ödeyeceğini belirten Bingöl, yukarıdaki örnekte belirtildiği üzere 700 bin liralık bir aracın yaklaşık 1 milyon 524 bin lira yerine 1 milyon 227 milyon liraya satın alınabileceğini gösterdi.
SSCB’nin LADA’sı, Hindistan’ın TATA’sı
Halk otomobili kavramını ilk kez 1934 yılında dünyayı savaş uçurumuna sürükleyen Hitler dile getirmişti. Hitler, Porsche'den, "halk için bir otomobil" üretmesini istedi. Böylece Volkswagen, yani Türkçe anlamıyla bir "halk otomobili" üretilecekti. Hitler, kaplumbağayı andıran bu otomobilin detaylarını da bizzat çizmişti.
Lada otomobil markasının tarihi, büyük bir otomobil fabrikası OJSC Avtovaz ile başladı. Bu, Rusya ve Avrupa'daki en büyük otomobil üretim tesislerinden biridir. Bugün işletme Renault-Nissan ve Rostec tarafından kontrol ediliyor. Günümüzde ise marka genel olarak Rusya ve Doğu Avrupa için en büyük otomobil üreticisi konumuna ulaşmıştır. Günümüze kadar da, yaklaşık olarak 22 milyon adet otomobil üretilmiştir.
TATA, 2008 yılında tüm dünyanın karşısına Nano adını verdiği gerçek bir halk otomobili çıkarttı. Bir kullanıcının temel olarak ihtiyaç duyduğu hemen her şeyi barındıran Nano, o dönem 100.000 Hint Rupisi yani yaklaşık 1.500 dolar gibi bir etiket fiyatına sahipti.
Türkiye, kendi ÖTV’siz halk otomobilini niye üretmesin?
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın çağrısıyla bir araya gelen “Babayiğit”ler Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu'nu (TOGG) kurmuş ve üretim için 2017’de start verilmişti. Buna benzer bir çağrı, “Türkiye’nin halk otomobili” için yapılamaz mı? Ya da, Türkiye’de üretim yapan markalardan biri ek sübvansiyonlarla desteklenerek herkesin ulaşabileceği rakamlardaki bir halk otomobilini üretmek için kolları sıvayamaz mı?
Türkiye’yi yönetenler, artık otomobil başta olmak üzere bazı elzem ihtiyaçların ÖTV kapsamında değerlendirilip değerlendirilemeyeceğini gözden geçirmek zorundadır. Herkesin ulaşabileceği yakınlıkta bir halk otomobili, ekonomiye de canlılık katacaktır.
Saygılarımla.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.